Jacht Klub

"Azoty" Puławy

Łączy nas pasja związana z żywiołem wody i wiatru.

Historia

Historia: 40 lat działalności Klubu.

Yacht Klub „AZOTY” Puławy powstał w 1979 roku z przekształcenia sekcji żeglarskiej, działającej od roku 1964 przy K. S. „WISŁA” Puławy. W ciągu 15-letniej działalności sportowej i szkoleniowo-wychowawczej prowadzonej pod kierunkiem Kazimierza Dzioka – późniejszego, wieloletniego kierownika Ośrodka, sekcja żeglarska K.S. „Wisła” zarejestrowała sporo osiągnięć. Młodzi zawodnicy Klubu tacy jak Czesław Matysiak – członek kadry narodowej w klasie OK. Dinghy, Andrzej Komorek czy Piotr Kłoczewski wielokrotnie zajmowali czołowe miejsca w krajowych regatach i sięgali po tytuły mistrzowskie.

Pierwszym Komandorem nowo powstałego Klubu działającego pod patronatem Zakładów Azotowych Puławy został ówczesny Dyrektor Zakładów Tadeusz Piasecki. W następnych kadencjach, funkcję komandora Klubu pełnili kolejno Edward Szwej, Witold Litwinek, Cezary Możeński, Janusz Cwalina. W składzie kolejnych Zarządów działali w większości ludzie związani zawodowo z Zakładami tacy jak Kazimierz Dziok, Waldemar Pstrowski, Jan Skrzyniarz, Jerzy Wiśniewski i wielu, wielu innych. Obecnie na czele Zarządu Klubu od roku 2014 (?) stoi Komandor Andrzej Bondel.

Siedzibą Klubu jest Ośrodek przy ul. Dęblińskiej 9 w Puławach, początkowo przekazany przez ZA Puławy S.A w użytkowanie Klubu. Od roku 1992, na podstawie aktu darowizny dokonanej przez Zakłady, Ośrodek przy ul. Dęblińskiej przeszedł na własność Klubu.

W 1988 roku nastąpiła fuzja pomiędzy Jacht Klubem Azoty Puławy i autonomicznym Klubem żeglarskim działającym przy Instytucie Nawozów Sztucznych, założonym roku 1976 z inicjatywy kapitana Andrzeja Plewika, znakomitego żeglarza, który w okresie ponad 20-letniej, nieprzerwanej wędrówki po wszystkich morzach i oceanach świata zdążył już wielokrotnie opłynąć kulę ziemską . Celem grupy organizatorów nowego Klubu zgromadzonych wokół inicjatora była budowa stalowego jachtu morskiego s/y „Czartoryski” i wyjście na wody Bałtyku oraz wszystkich otwartych wód oceanicznych. Jacht ten, zwodowany w 1978 roku odbył kilka ciekawych rejsów, w tym rejs do Rio de Janeiro a w roku 1981 popłynął wokół Europy do Grecji, gdzie utknął z powodu stanu wojennego. Wiosną 1982 przepłynął ponownie Atlantyk i wylądował w porcie Elizabeth (USA), gdzie pokład opuściła cała załoga jachtu. Po sprowadzeniu jachtu do Polski i po wymianie takielunku jacht pływał po Bałtyku do jesieni 1986 roku, gdy wywrotka i sztrandowanie na plaży w Łazach doprowadziły do zakończenia krótkiej kariery s/y „Czartoryski”.

Pierwotna baza sprzętowa przekazana Klubowi wraz z Ośrodkiem w Puławach składała się z dziesięciu mocno już wyeksploatowanych Omeg oraz dwumasztowego jachtu żaglowego „Rachela”, zbudowanego w Klubie na bazie przedwojennego, stalowego kadłuba statku motorowego wyłowionego z dna Wisły. Jacht ten przez wiele lat służył dla potrzeb kursów prowadzonych przez Klub i pozwolił na wyszkolenie wielu sterników jachtowych. Dzięki sponsorowi strategicznemu – Zakładom Azotowym (obecnie Grupa Azoty, Zakłady Azotowe Puławy) oraz innym życzliwym sponsorom (Remzap, Budimex, Termochem, Remo), w ciągu kilku następnych lat flotylla jachtów klubowych została znacznie wzbogacona. W roku 1986 zakupiono dwa nowe jachty typu „Cumulus” którym nadano blisko powiązane z historią Puław imiona „Sybilla” i „Estera”. We własnym warsztacie szkutniczym, przy ogromnym zaangażowaniu i wkładzie pracy społecznej członków Klubu zbudowano następnie cztery inne jachty kabinowe typu 'Pegaz”.(„Arctur”, „Argus”, „Alkor”, Alioth”). Na bazie szalupy z m/s „Batory” zbudowano stylizowany na „retro” szkuner gaflowy „Karolina”. Inna szalupa ze statku m/s „Lelewel” posłużyła do zbudowania odkrytopokładowego, dwumasztowego kecza gaflowego „Cezar”, który zastąpił w szkoleniu i corocznych obozach wędrownych wysłużoną „Rachelę”. Jeszcze inna szalupa ze statku m/s „Chochlik” posłużyła do zbudowania niewielkiego ale udanego kutra gaflowego „Chochlik”. W 1998 roku została podpisana umowa sponsoringu z warszawska firmą „Noe”. W ramach umowy, za pieniądze sponsora przeprowadzono remont kapitalny jachtu „Karolina”, która przez następne kilka lat pływała po Jeziorach Mazurskich pod nazwą sponsora „NOE” .

W jubileuszowym roku 2004, po dwudziestu pięciu latach działalności Klub dysponował 15 jednostkami pływającymi różnego typu, na których corocznie organizował obozy żeglarskie oraz kursy, na których przez pierwsze 25 lat działalności Klubu wyszkoliło się i zdobyło uprawnienia żeglarskie ponad 500 młodych ludzi. Dla niektórych stało się to początkiem kariery zawodowej, gdy po naszych obozach i kursach zdecydowali się na podjęcie edukacji w szkołach morskich.

Z okazji jubileuszu 25-lecia działalności, tutuł honorowgo członka Klubu otrzymało trzech najbardziej zasłużonych członków Klubu: Kazimiez Dziok, Jan Skrzyniarz i Edward Szwej.

Pierwszy kurs na stopień żeglarza jachtowego przeprowadzony został w Puławach w 1974 roku. Praktyczne szkolenie i egzamin odbył się na przystosowanym prowizorycznie do tego celu zakładowym odstojniku wody w Wólce Profeckiej. Kurs ukończyło i uzyskało stopień żeglarza jachtowego 28 osób. W następnych latach, już po formalnym utworzeniu Klubu, zarówno szkolenie jak i rekreacyjne obozy żeglarskie zostały przeniesione na Jeziora Mazurskie. Przez kilka sezonów sprzęt pływający był corocznie wiosną transportowany droga wodną (Wisłą, Narwią, Pisą) do Ośrodka OZOS w Mikołajkach, gdzie organizowano obozy dla młodzieży, a po zakończeniu sezonu cały sprzęt tą samą drogą wracał do Puław. Do tego celu został zakupiony wojskowy holownik nazwany „Gucio”. Było to początkowo romantyczne, ale na dłuższą metę zbyt uciążliwe dla ludzi i niekorzystne dla sprzętu, który w czasie holowania ulegał szybszemu zużyciu. W 1978 roku znaleziono – jak się okazało na kilkanaście lat – inne rozwiązanie: stałe miejsce w gospodarstwie rybackim w Głodowie nad Jeziorem Śniardwy. To tam przez 17 lat organizowane były w okresie letnim obozy szkoleniowe; tam zimowały i stamtąd też wyruszały nasze jachty na rejsy mazurskie.

W 1995 roku Klub znalazł się niespodziewanie w bardzo trudnej sytuacji, gdy po prywatyzacji gospodarstwa rybackiego wymówiono mu umowę na dzierżawę hangaru w Głodowie. Na jedną zimę część sprzętu została przyjęta w przystani w Dybowie koło Mikołajek. Szczęśliwe rozwiązanie przejściowych trudności dość nieoczekiwanie znaleziono już w następnym, 1996 roku. W zamian za długi Agencji Rynku Rolnego Skarbu Państwa Zakłady Azotowe przejęły teren i zabudowania byłego PGR-u w miejscowości Skorupki nad jeziorem Tałtowisko. Część terenu nad jeziorem wraz z zabudowaniami przekazano w użytkowanie Klubowi. Przy dużej pomocy finansowej Zakładów i społecznym zaangażowaniu żeglarzy zmieniono zrujnowane budynki po byłym PGR w hangary i warsztaty szkutnicze; uporządkowano teren nad jeziorem, gdzie urządzono skromny ale funkcjonalny port żeglarski i pole namiotowe mogące pomieścić ok. 30 namiotów. W kolejnych latach, już wyłącznie za środki własne Klubu zbudowano dwa systemy biologicznego oczyszczania ścieków, system uzdatniania wody dla celów spożywczych i wiele innych inwestycji podnoszących walory użytkowe Ośrodka.

11 stycznia 2005 roku, w wyniku wieloletnich, konsekwentnych starań, Ośrodek Żeglarski w Skorupkach, na mocy aktu notarialnego stał się własnością Klubu.

W roku 2011 zawarto umowę na wynajem części terenu Ośrodka przez PHU „Bychowo” z siedzibą w Lublinie. Dało to nowy impuls do znaczącego rozwoju Ośrodka. Powstały cztery nowe pomosty pływające, przy których cumuje każdego wieczoru w szczycie sezonu ponad 50 jachtów. Najemca zbudował cieszącą się coraz lepszą opinią tawernę „Zanzibar”, w której bawią się goście i stali członkowie Klubu, często w towarzystwie znakomitej kapeli „DEEP” z Białegostoku grającą pop music lub gościnnie występujących innych zespołów szantowych. Niezła kuchnia, dobra muzyka i miły nastrój ściągają coraz liczniejsze załogi jachtów wędrujących przez kanały i jeziora Mazurskie. W rankingu ośrodków żeglarskich otwartych dla żeglarzy publikowanym corocznie w miesięczniku „Żagle” nasz Ośrodek zajmuje coraz wyższą pozycję.

Nową tradycją Klubu stały się doroczne regaty klubowe, zorganizowane po raz pierwszy w 2016 roku i wprowadzone na stale do kalendarza imprez klubowych w pierwszy wrześniowy weekend każdego roku. W tej imprezie o charakterze głównie integracyjnym bierze udział kilkanaście jachtów klubowych lub należących do jego członków oraz blisko setka członków i sympatyków Klubu.

Prawidłowa gospodarka mieniem Klubu oraz nieustająca szczodrość sponsorów pozwoliły na zakup w 2016 roku dwóch pięknych jachtów typu „Antila 27”. Jachty o nazwach „Princ” i „King” cieszą się dużym zainteresowaniem czarterowiczów i są w czołówce corocznych Klubowych Zawodów Żeglarskich organizowanych  na zakończenie sezonu .

Odżyło zainteresowanie członków Klubu żeglarstwem morskim. Grupa entuzjastów zebrana wokół kapitana Jarosława Rejmaka pływala już w rejsach po Bałtyku, Karaibach i Azorach. Plany na kolejne sezony są nie mniej atrakcyjne.

ZAPRASZAMY DO KLUBU!